Erased memories - Mémoires effacées
Installation
papier, encre, dimensions variables, 2016
Amidst the violence that engulfs us, our response can be as simple as casting a message in a bottle into the sea. But what should that message convey?
We live in a world where violence is rampant. Historical landmarks fall victim to destruction when they clash with prevailing ideologies. History is manipulated, forgotten, or outright denied, erasing collective memory to sow chaos and foster control. Reason and compassion seem absent. Religion, too, is often misused to scrutinize and penalize identities and behaviors that diverge from established “norms”.
Quand la violence s’exerce autour de nous, il ne nous reste plus que de jeter une bouteille à la mer. Que dira le message dans la bouteille ?
Le monde se remplit de violences. Des monuments historiques sont détruits, car ils ne conviennent pas aux idéologies dominantes. L’histoire est déformée et niée et la mémoire est effacée, afin de créer le chaos et la zizanie pour mieux régner. Il n’y a pas de logique ni de raison humaine. La religion est un prétexte pour juger les identités et les comportements et de condamner ceux qui ne correspondent pas aux “normes".